Talent developerka Svetlana: HR sa u nás nenachádza, lebo humans nie sú resources

Svetlana Tarageľová pracuje pre rýchlo rastúcu slovenskú firmu Exponea, ktorá vznikla v biznisovom ekosystéme Nových Nív. Prezradila nám, čo presne Exponea robí, čo obnáša jej pozícia a prečo sa na Nivách cíti tak, akoby ani neboli v Bratislave.
Pre viac obsahu skroluj nižšie
16. Apríl 2019

Čo vlastne Exponea robí? Vedela by si to jednoducho vysvetliť aj ľuďom, čo sa pohybujú mimo sféry IT a marketingu?

Exponea by mala nahradiť manuálnu prácu marketérov a CRM manažérov, teda ľudí, ktorí spravujú marketingové kampane smerom k zákazníkom. Zjednodušene im náš systém pomáha hovoriť k správnym ľuďom, správnym jazykom. Preberá tak za marketérov robotu, ktorú doteraz robili manuálne alebo vôbec. Výsledkom je personalizovanejší obsah pre zákazníkov a menej nákladov vynaložených na IT oddelenia a vlastné aplikácie, ktoré sa aj tak veľmi ťažko udržiavajú.

Voláme to single customer view. O každom zákazníkovi sa zbierajú informácie – čo má rád, aké stránky si otvára, čo si na internete pozerá. Všetko, čo sa o ňom dá zistiť, máme zaznamenané. Z toho robíme veľkú a veľmi detailnú segmentáciu a na základe týchto dát sa so zákazníkom automatizovane komunikuje.

Zákazník o tom pravdepodobne nevie, no kde všade sa mohol stretnúť s nejakým produktom od firmy Exponea?

Áno, je pravda, že väčšinou o tom nevie, lebo Exponea sa ako značka nepropaguje. Ide čisto o nástroj, ktorý používajú naši klienti. Na Slovensku ich máme kopec – napríklad Zľavu dňa, Zoot či Mall.cz. V podstate väčšina solídnych slovensko-českých e-shopov, ktoré ľudia bežne navštevujú, dnes komunikuje cez Exponeu.

Exponea sa zvykne hodnotiť ako jeden z najatraktívnejších zamestnávateľov pre ambicióznych mladých ľudí. Ako si ich vyberáte?

To, čo človek vyštudoval, nie je až také podstatné. Ja som napríklad študovala na  Ekonomickej univerzite. Peťova (Peter Irikovský, CEO, pozn. red.) preferencia kedysi bola taká, že sme hľadali ľudí, čo študovali v zahraničí. Vrátili sa totiž o niečo bohatší oproti ľuďom, ktorí nevytiahli päty zo Slovenska. Dôležité je najmä to, že odišli, no vrátili sa. Presne to podporujeme. Všetkých ľudí, ktorých poznáme a študujú niekde mimo, sa snažíme ťahať naspäť na Slovensko. Ponúkame im možnosť vrátiť sa späť domov a nájsť si zmysluplné zamestnanie.

Takže toto bol kedysi jeden z receptov. A stále si myslím, že je super takúto skúsenosť mať. Dnes ju však už má kopa študentov, takže prestala byť rozhodujúcim kritériom. V súčasnosti dbáme najmä na to, aby schopnosti, ktoré potrebujeme na danú pozícii, išli ruka v ruke s tzv. cultural fit.

Preto máme celkom zdĺhavý proces prijímania nových ľudí. Človek musí zapadnúť do toho, čo považujeme za dôležité. Musí bez problémov zvládať neustále zmeny a nebyť typ, ktorý potrebuje v rámci pracovnej náplne stabilitu. Ak to zvládne, je to znak toho, že u nás dokáže nielen uspieť na jednej pozícii, ale maximalizovať svoj rast. Až vtedy sú tu ľudia naozaj úspešní.

V čom spočíva tvoja pozícia – Head of talent development?

Ešte to nie je práve známy typ funkcie. V mnohých firmách je toto oddelenie len v zárodku. Najbližšie k tomu má HR, no my to máme pomerne jasne oddelené. HR sa u nás nenachádza, pretože humans nie sú resources. Talent development sa zaoberá akvizíciou a retenciou ľudí, hlavne tzv. star performerov, a ich stálym rozvojom tak, aby sa cítili spokojne a dosahovali najvyšší možný potenciál.

Akými pozíciami si si doteraz prešla?

Všetkými. Ale nie vo veľa firmách. Bolo pre mňa oveľa zaujímavejšie si v jednej firme vyskúšať čo najviac pozícií a tak lepšie pochopiť súvislosti. Robila som so zákazníckym servisom, v obchode aj marketingu. To mi dalo komplexný pohľad na veci a schopnosť chápať všetky strany. Vďaka tomu viem omnoho ľahšie vyriešiť problém.

Kancelárie máte po celom svete v tých najväčších mestách. Prečo ste si v Bratislave vybrali práve Nivy?

Nivy sú, ale hlavne ešte len budú dobrý východiskový bod. Je to miesto, ktoré má každý blízko. Kľúčová je, samozrejme, autobusová stanica. Je to skvelý bod na príchod do práce a aj veľa našich ľudí cez ňu denne dochádza. Človek je vlastne v centre.

Je tu veľa reštaurácií, takže počas obeda máme veľa možností. Možno sa to nezdá, ale je to nesmierne dôležité a odzrkadlí sa to na výsledku v práci. Je evidentné, že v tejto „novej Bratislave“, ako ju niektorí volajú, je teraz pulz mesta. HubHub v Twin City C, v ktorom sme boli predtým, mal pre mňa osobne ráz napríklad Holandska alebo podobnej krajiny. Už tam sa človek cítil, ako by ani nebol v Bratislave, ktorú poznal spred mesiaca alebo dvoch.

Napriek tomu, že už máme viac ako 100 zamestnancov, dovolili nám v CBC zotrvať o čosi dlhšie, no keďže sa neustále zväčšujeme, na ďalší rok by sme sa chceli presťahovať. Určite však zostaneme na Nivách.

Vieš aj presne povedať, že kam?

To je zatiaľ v štádiu rokovaní. Začíname plánovať head county, teda koľko nás asi bude, rozloženie kancelárií a všetko ostatné tak, aby sa nám pracovalo čo najpríjemnejšie. Určite to však bude v rámci zóny Nové nivy.

Exponea je dnes globálnou firmou, ktorá má kancelárie po celom svete. Bola si v nich? Aké sú oproti priestorom v Bratislave?

Naše kancelárie sú asi najlepšie. Napríklad aj v UK sme sa nedávno presťahovali práve do HubHubu. Služby a princípy, ktoré považujú za dôležité, sa aj tam snažia udržať rovnaké. Som rada, že sa aj pre tie menšie pobočky vo svete podarilo nájsť také priestory, kde je to reprezentatívne, cítia sa tam dobre klienti a zároveň sa tam ľudia necítia úplne odtrhnutí od slovenského HQ. Office v Anglicku sa mi teda zdá kvalitatívne podobný, hoci je z hľadiska rozlohy približne štvrtinový oproti tunajšiemu. Zvyšné sú obyčajné. Ruské kancelárie majú napríklad dobrú pozíciu, ale nie sú ničím extra.

To, že na Nivách zostávaš aj počas obeda, si už spomínala. Je dôvod zostať tu  aj po práci?

Práve o to sa snažíme – zabezpečiť ľuďom nejaký program aj mimo práce. Naši zamestnanci tu  majú svoj krúžok s fitness trénerom, kam veľa ľudí smeruje priamo z práce. Máme aj running club – o piatej sú všetci pekne v elasťákoch. Mnohí aj do práce prichádzajú bežiac.

Prichádzaš do kontaktu aj s ľuďmi z iných firiem, ktoré tu sídlia?

 

Dnes už sú na Nivách dva HubHuby a práve tie sa o to snažia. Začína to tu byť čoraz komunitnejšie. Robia sa tu napríklad komunitné raňajky, ranné cvičenia jogy, letné kino, streetfood festivaly, kreatívne workshopy alebo sem prídu rôzni spíkri, ktorí dajú ľuďom z iných firiem dôvod prísť, sadnúť si a vzájomne sa spoznávať. Myslím si však, že stále sú to len prvé lastovičky a komunikácia medzi firmami bude v budúcnosti živšia.

Sú tu projekty, na ktoré sa tešíš už dnes?

Samozrejme. Najmä na novú autobusovú stanicu a shopping mall v nej. To, čo tu bolo predtým, rozhodne nebolo ani trochu reprezentatívne. Samo osebe to podľa mňa veľmi podporí ľudí vo využívaní MHD. Začnú ju brať ako solídny spôsob dopravy a dôstojnú alternatívu k autám. Aktuálne to tu autá nemajú najľahšie. Takže to asi príde ruka v ruke.

V budúcnosti tu bude postavených niekoľko „mrakodrapov“, s ktorými príde aj občianska vybavenosť, aby napríklad nebol problém s parkovaním. Naozaj sa s tými ľuďmi začne pracovať tak, aby sa tu cítili dobre pri práci aj bývaní. Páči sa mi, že niekto myslel na to, že sem o chvíľu pribudne kvantum ľudí. To je v Bratislave výnimočné.

Foto: Filip Nagy