Misiou značky Lunter je postupne zmeniť stravovacie návyky väčšiny Slovákov. Aj preto sa rozhodli otvoriť netradičný zdravý fastfood na mieste, kde sa stretávajú inovácie, hovorí šéf biznis developmentu firmy Jakub Lunter.
Firma Alfa Bio, ktorá produkuje značku Lunter, je na trhu už 28 rokov – pred štyrmi rokmi sme produkty rebrandovali na meno Lunter. Zákazníci nás poznajú najmä cez čerstvé rastlinné nátierky alebo tofu produkty. V retaile sme v tomto segmente lídrom. Ja som z druhej generácie Lunterovcov, v ktorej je šesť detí, dvaja z nás sú v súčasnosti aj vo firme.
Občas si hovorím, že by bolo jednoduchšie predávať diamanty. Pol roka ich brúsiš, raz predáš a potom si môžeš dať týždeň voľno. Špecifiká sú rovnaké ako pri každej „rýchloobrátke“ – každý deň musíme dávať pozor na kvalitu.
Fabriku denne opustí 50 ton potravín a každý gram musí spĺňať tie najvyššie kvalitatívne štandardy. Pokiaľ viem, tak sme jedna z len dvoch slovenských potravinárskych firiem, ktoré majú IFS certifikát – najvyššiu certifikáciu v oblasti potravinárskej kvality.
Veľká časť našej práce je teda o kontrole kvality. Nepoužívame žiadne benzoany, sorbany draselné ani iné škodlivé konzervanty. Dodržať všetky náležitosti práce s čerstvými potravinami je náročnejšie.
Povedali sme si, že peniaze môžeme investovať do kúpy solídneho vákuovacieho stroja na balenie tofu alebo do otvorenia bistra, ktoré pre nás predstavuje nové prostredie s vlastnými pravidlami.
Rozhodli sme sa vyskúšať druhú možnosť, lebo je pre nás zaujímavé byť bližšie k zákazníkom. Ide o testovaciu prevádzku. Ak sa osvedčí, časom by sme radi postavili „franšízu“ bistier po celom Slovensku.
Toto miesto je pre nás atraktívne blízkosťou kancelárií a o chvíľu aj autobusovej stanice, čo je výnimočné spojenie. Je pre nás zaujímavé práve tým, že sa tu pohybuje bežný pracujúci človek, ktorý hľadá služby s určitou pridanou hodnotou.
Rokovali sme s viacerými developermi a zvažovali viaceré projekty. S HB Reavis sme si však od začiatku rozumeli, chápu, ktoré veci sú pre nás dôležité. Radi by sme pokračovali aj v nejakých ďalších projektoch, ak sa tento koncept obom stranám osvedčí.
Vedeli sme, že typickým zákazníkom bude človek, ktorý pracuje v kancelárii, vie, že jeho denný kalorický výdaj nie je veľký, a väčšinou nemá veľa času. Má teda záujem o rýchle, ľahko stráviteľné raňajky, respektíve obed.
Naše bistro je take-away bez miest na sedenie – rýchly a zdravý fastfood. Ak má niekto povedzme 20 minút pauzu v kancelárii a onedlho dôležité stretnutie so šéfom, na ktoré nesmie meškať, tak stíha ísť dole, do minúty je obslúžený a môže sa plnohodnotne najesť aj vo veľmi krátkom čase. Pracovne to voláme benzínka bez benzínu.
Misiou našej firmy je prispieť k zmene stravovacích návykov. Myslíme si – a odrážajú to aj názory Svetovej zdravotníckej organizácie -, že rastlinná strava by mala v ľudskom jedálničku prevažovať. Napriek tomu však nie sme firma pre vegetariánov alebo vegánov.
Našou hlavnou cieľovou skupinou sú flexitariáni, teda väčšina populácie. To sú ľudia, ktorí majú radi mäso a jedia ho často. Hovoríme len, že jedzte mäso, ale snažte sa ho dopĺňať kvalitnou a chutnou rastlinnou potravou. A to je úloha našej firmy.
Jednoznačne. Prvýkrát v histórii žijeme v období, keď bohatí ľudia zjedia menej mäsa ako tí menej majetní. Svetová populácia si začína uvedomovať, že mäso je síce chutné, no nemožno ho jesť stále.
Podľa mňa postupne smerujeme k tomu, že o 50 rokov v supermarketoch nájdeme už len mäsovú chuť, ktorá bude z rastlín. Mäso v takej podobe, v akej ho poznáme dnes, možno vôbec nebude existovať.
Nedávno napríklad vyhral súťaž burgerov v USA Beyond Meat burger, ktorý je 100 % rastlinný. Krváca, pretože je tam hemoglobín z cvikly. Páči sa mi, že mäsožravci dokázali oceniť, dokonca udeliť prvé miesto niečomu, čo nemá s mäsom nič spoločné.
Sú, a to najmä snahou spojiť autobusovú stanicu, ktorá má v rámci mesta špecifickú verejnú funkciu, s kancelárskymi priestormi. Sám som zvedavý, ako to nakoniec bude celé vyzerať.
Veľmi zaujímavé je tu niečo, čomu hovorím mikrokomunikácia v priestore – každá nová budova dokáže komunikovať so svojím okolím a ľuďmi, ktorí sa v ňom nachádzajú. Život teda nie je len v budovách, ale aj okolo nich. To je výnimočné. Verím, že Lunter bistro by mohlo byť dobrou súčasťou tohto ekosystému.
Myslím si, že developerské projekty sú pre mesto potrebné a je dobré, keď sa robia citlivo a vnímajú kontext. V prípade Nív sa to podľa mňa zatiaľ celkom darí.
Foto: Filip Nagy