Príbeh spoločnosti Dedoles sa začal v roku 2011 a aktuálne pôsobí v 21 krajinách Európy. Čím je Dedoles a jeho produkty výnimočné aj to, ako si rozvíjať kreativitu, prezradila v rozhovore art direktorka spoločnosti, Kristína Sekerová.
V rozhovore sa dozviete:
Dedoles vytvára veselé výrobky, ktoré robia ľudom radosť. Spoločnosť založil v roku 2011 Jaroslav Chrapko, ktorý je naďalej na jej čele. Sortiment, ktorý tvoria ponožky, spodná bielizeň, športové oblečenie aj pletená, zimná kolekcia, sa neustále rozširuje. Prostredníctvom e-shopov pôsobí spoločnosť v 21 krajinách Európy. Postupne si tiež buduje sieť vlastných kamenných predajní na Slovensku a v Českej republike. Dedoles myslí aj na ochranu životného prostredia, ľudské hodnoty a búranie bariér. S tým súvisia aj jej CSR aktivity. Podporuje ľudí s Downovým syndrómom či inkluzívne vzdelávanie. Pomáha aj pri projektoch, ktoré sa snažia dostať ľudí z generačnej chudoby k sebestačnosti. Spoločnosť Dedoles aktuálne využíva bývalé coworkingové priestory HubHub v CBC, v bratislavskej štvrti Nové Nivy. Svoje miesto tu vedia nájsť aj ďalšie kreatívne spoločnosti – stačí nám zanechať váš kontakt 🙂
Kreatívnym činnostiam sa venujete už od detstva. Máte za sebou štúdium na VŠVU, množstvo stáží a skúseností v tomto obore. Viedli vás k nemu rodičia, alebo vás prirodzene ťahalo týmto smerom?
Od malička som niečo tvorila, mala som veľa koníčkov a záľub, ktoré som si väčšinou vymyslela sama. Vždy v nich bola zastúpená tvorivá časť. Maľovala som, kreslila, vyrábala darčeky pre rodinu, prípadne som šila nejaké drobné predmety. Odjakživa ma to ťahalo k tvorivým činnostiam.
Mali ste teda jasno v tom, čo chcete robiť a čomu sa chcete venovať?
Ako som spomínala, vždy to bolo o tvorení. Textilu a módnemu odvetviu som sa začala venovať približne v desiatich rokoch. Mala som obdobie, keď som chcela byť módnou návrhárkou, no zistila som, že okrem vzletných nápadov, ktoré prichádzajú, existuje aj tá praktická časť konštruovania strihov, geometria a šitie, čo nie je nič pre mňa. Som nervózna, keď mám ušiť čo i len vankúš.
Začala som teda inklinovať k textilu ako takému. Páčil sa mi materiál, postupne som vytvárala návrhy na textílie. Ako maľovanie, akurát na voľnú textíliu, nie napnuté plátno. Takže som sa napokon našla skôr v textilnom dizajne.
Vaše smerovanie sa vyvíjalo postupne. Čo vás viedlo k tomu, že ste sa rozhodli byť súčasťou interného tímu Dedolesu?
Keď som prišla do Dedoles tímu, cítila som odvahu, energiu a veľké sny. Boli sme a stále sme partia mladých ľudí, ktorí sa každý deň učia nové veci: to ma veľmi ťahalo a motivovalo.
Čo si myslíte, že stojí za hlavným úspechom Dedoles? Je to produkt, vízia, ľudia alebo kombinácia všetkého?
Na začiatku to bolo veľa o vízii samotného majiteľa. Potom sa nám postupne ako tímu podarilo vyvinúť veľmi silný produkt, ktorý fungoval. K ľuďom dostali Dedoles až škrečky, od ktorých sa párty naplno rozbehla. Za všetkými nápadmi a realizáciou sú mnohí ľudia z rôznych oddelení, nedá sa povedať, že by za úspechom stála len jedna konkrétna vec, skôr je to kombinácia viacerých.
Viete nám opísať atmosféru vášho bežného pracovného dňa?
Je to veľmi dynamické, je u nás veľmi živo. Najradšej mám, keď nám prichádzajú nové vzorky produktov, vtedy sa zastaví celý tím a všetci pozeráme, čo by sme na nich vedeli vylepšiť, skúšame si ich. Veľká časť tímu pôsobí v Bratislave, ale kolegov máme aj v Senci, Pezinku a Prahe. Je to teda nielen o osobných stretnutiach, veľa komunikujeme aj online. Vďaka tomu mávame rôzne názorové vstupy, čo je pomerne dôležité.
Čo vám a tímu, ktorý pôsobí na viacerých miestach, pomáha udržiavať si kreativitu a prinášať neustále nové nápady?
Myslím si, že je to práve to, že sa môžeme o dizajne, produkte a celom procese spoločne rozprávať. To nám pomáha najviac. Keď sa môžeme stretnúť, brainstormovať. Ak mám byť konkrétna, napríklad pri dizajne sledujeme veľa trendov, zúčastňujeme sa online prednášok, podujatí, ktoré nejakým spôsobom súvisia s módnym biznisom, textilným odvetvím a dizajnom ako takým, čiže na inšpiráciu máme rôzne zdroje.
Máte aj nejaké tipy a triky pre čitateľov, ako zlepšiť svoju kreativitu?
Tak, ako aj iné schopnosti a zručnosti, je dôležité rozvíjať kreativitu pravidelným precvičovaním. Môžeme to vnímať v dvoch líniách. Jedna je spojená s konkrétnymi, napríklad výtvarnými, činnosťami. Môžete si skrášliť svoj domov a napríklad vyrobiť originálne kvetináče z predmetov, ktoré by ste inak vyhodili. To by mohlo byť stimulujúce. V druhej línii ide o kreativitu v širšom zmysle slova. Môže to byť aj schopnosť prinášať neštandardné riešenia.
Kreativita nie je iba „darom z nebies“ a treba ju pravidelne precvičovať. Prezraďte ale, nedávno sa Dedoles presťahoval na Nové Nivy do priestorov HubHubu. Ako sa vám tu pracuje?
Veľmi dobre. Sme v tejto štvrti hneď dvakrát. Jednak v obchodnom centre ako kiosk a predajňa, zároveň máme v HubHube kancelárske priestory. Páči sa mi, že sme v centre diania, vidím, ako sa táto časť Bratislavy rýchlo rozvíja, inovuje. Pekne to komunikuje aj s prostredím našej firmy, ktoré je dynamické.
Myslíte si teda, že aj prostredie, v ktorom ľudia denne pracujú, má vplyv na ich pracovné výkony a kreativitu?
Samozrejme, je to dôležité. Predovšetkým v kreatívnych povolaniach je nevyhnutné mať napríklad dobré svetelné podmienky. Svetlo dáva novú energiu, v HubHube máme v kanceláriách veľké presklené časti, ktoré zabezpečujú prísun svetla. Máme kolegov, ktorí denne kontrolujú vzorky našich produktov, kde zisťujeme, či majú správne farby, čo je možné skontrolovať len pri vhodných svetelných podmienkach.
Keby ste mali vybrať jednu vec, čo máte najradšej na Nových Nivách a na práci v HubHube?
Tým, že HubHub priestor bol pôvodne coworkingovým priestorom určeným na spoluprácu, čerpáme z toho aj v rámci našej firmy. Tento priestor podporuje stretávanie sa, spoluprácu viacerých ľudí v príjemnom prostredí. Preto doň radi chodíme, interagujeme a debatujeme o výzvach, ktoré nás čakajú.